کد خبر: 1236998
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
سران اسرائیل از ترس موشک‌های حزب‌الله لحن خود را نرم کردند 
درحالی که مقامات ارشد اسرائیل در ماه‌های اخیر مدعی شده بودند که لبنان را به «عصر حجر» برمی‌گردانند، تا با این تهدیدات حزب‌الله را از عملیات موشکی خود عقب برانند، به نظر می‌رسد سران افراطی این رژیم با سبک و سنگین کردن خطرات درگیری با مقاومت، اکنون دست‌به‌عصاتر عمل می‌کنند
فرشید پرهام 

جوان آنلاین: کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو طرح حمله احتمالی به بخش‌هایی از لبنان را تصویب و اجرای آن را به مسئله زمان موکول کرده است، اما هشدار‌های رهبران مقاومت در روز‌های اخیر سبب شده سران تل‌آویو در سیاست‌های اعلانی خود تجدیدنظر کنند. نتانیاهو و وزیر جنگ صهیونیست در لحنی نرم‌تر از گذشته، گفته‌اند که در شرایط کنونی توافق با لبنان بهتر از جنگ است؛ اظهاراتی که نشان می‌دهد سران تل‌آویو از درگیری تمام‌عیار با حزب‌الله به‌شدت هراس دارند. 

درحالی که مقامات ارشد اسرائیل در ماه‌های اخیر مدعی شده بودند که لبنان را به «عصر حجر» برمی‌گردانند، تا با این تهدیدات حزب‌الله را از عملیات موشکی خود عقب برانند، به نظر می‌رسد سران افراطی این رژیم با سبک و سنگین کردن خطرات درگیری با مقاومت، اکنون دست‌به‌عصاتر عمل می‌کنند. «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که پیش‌تر لبنانی‌ها را به حمله گسترده تهدید کرده بود، روز شنبه در جریان بازدید از سامانه گنبد آهنین در مرز‌های اراضی اشغالی با لبنان گفت: «ما همیشه راه‌حل سیاسی را ترجیح می‌دهیم و برای جنگ تلاش نمی‌کنیم، اما آماده آن هستیم. امیدوارم که به یک راه‌حل برسیم.» شبکه کان رژیم صهیونیستی گزارش کرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و گالانت در جلسه کابینه حمایت خود را از راه‌حل سیاسی برای حل تنش‌ها با حزب‌الله لبنان اعلام کردند، اما «ایتامار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی خواهان عملیات نظامی علیه حزب‌الله شد. گالانت در این نشست گفت که به امریکایی‌ها گفته است: «ما خواهان جنگ در شمال نیستیم. اگر به توافقی برسیم که حزب‌الله از مرز‌ها خارج شود این برای ما قابل قبول است.» بن‌گویر هم در این جلسه گفت: «چگونه این مسئله بدون جنگ ممکن است و چگونه به این مسئله پایان خواهیم داد. آیا از ۲۰سال اقدامات امنیتی درس نگرفته‌ایم.» رون درمر، وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی نیز از موضع گالانت دفاع کرد و در جواب بن‌گویر گفت: «اما حتی اگر در جنگ پیروز شویم چگونه به یک حل‌وفصل برسیم.» بن‌گویر پاسخ داد: «اگر پیروز شویم دیگر کسی نیست که بخواهیم با آن توافق کنیم. این خوب است.» نتانیاهو در جواب وی گفت: «اگر به یک توافق برسیم که بتوانیم ساکنان شمال را به مناطق‌شان بازگردانیم، پس رسیدن به یک حل‌وفصل ممکن است، اما قاعده و قانون این است؛ بازگشت ساکنان به شمال.» علاوه بر مقامات تل‌آویو، تحلیلگران این رژیم هم از رویارویی با حزب‌الله هراس دارند و آلون بن دیوید، تحلیلگر نظامی کانال ۱۳ دیروز اعلام کرد: «ارتش اسرائیل برای جنگ ادامه‌دار در لبنان آماده نیست و جنگ با لبنان اسرائیل را به سمت فاجعه‌ای راهبردی بزرگ‌تر از هفتم اکتبر سوق خواهد داد.»

 تهران: همه گزینه‌ها روی میز است
تغییر لحن نتانیاهو و گالانت در قبال حزب‌الله درحالی است که سیدحسن نصرالله، دبیرکل این جنبش و دیگر گروه‌های مقاومت هشدار داده‌اند که در صورت حماقت ارتش اسرائیل در حمله به لبنان پاسخ کوبنده‌ای به رژیم اشغالگر خواهند داد. نماینده ایران در سازمان ملل روز شنبه در یک پیام در شبکه ایکس تبلیغات رژیم صهیونیستی برای حمله به لبنان را «جنگ روانی» خواند و نوشت: «ایران اگرچه تبلیغات رژیم صهیونیستی مبنی بر قصد حمله به لبنان را جنگ روانی می‌داند، اما در صورت دست زدن به تهاجم نظامی تمام‌عیار، جنگی نابودکننده رخ خواهد داد و همه گزینه‌ها از جمله مشارکت کامل همه جبهه‌های مقاومت روی میز است.»
صهیونیست‌ها از این نگران هستند که حزب‌الله در جنگ تمام‌عیار روزانه هزاران موشک را به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کند و وضعیت امنیتی برای شهرک‌نشینان از اینکه هست بدتر شود. در حال حاضر، بیش از ۷۰ هزار شهرک‌نشین از ترس موشک‌های حزب‌الله، از خانه‌های خود در مرز لبنان فرار کرده‌اند و نصرالله گفته که در صورت درگیری تمام‌عیار، بیش از ۲ میلیون صهیونیست آواره خواهند شد. الان اسرائیل در غزه با حماس درگیر است و توان جنگیدن در چندین جبهه را ندارد و هزینه‌های درگیر شدن با حزب‌الله به مراتب گسترده‌تر از تقابل با حماس خواهد بود. در هفته‌های اخیر هم رونمایی حزب‌الله از سلاح‌های جدیدی که توانستند از سامانه گنبد آهنین عبور کنند، نگرانی اسرائیلی‌ها را در پی داشته است. 

 هشدار بیروت به تل‌آویو 
در پی تهدید مقامات صهیونیستی در مورد حمله به لبنان، «نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت موقت این کشور با اشاره به تهدیدات رژیم صهیونیستی در مورد شروع جنگ گسترده علیه لبنان، تأکید کرد این تهدیدات نوعی جنگ روانی است. لبنان در وضعیت جنگی قرار دارد. بر اثر حملات رژیم صهیونیستی چندین نظامی و غیرنظامی کشته شده و روستا‌هایی تخریب شده‌اند. به گزارش المیادین، میقاتی تأکید کرد: «لبنان این مرحله را پشت سر خواهد گذاشت و به ثبات دائم در مرز‌ها خواهد رسید. حزب‌الله از زمان حمله رژیم صهیونیستی به غزه، در حمایت از مردم غزه و مقاومت فلسطین همواره شمال فلسطین اشغالی را هدف قرار می‌دهد. مقامات صهیونیستی اخیراً در مورد حمله به لبنان لفاظی می‌کنند. هرچند که بسیاری از آن‌ها شروع چنین جنگی را خودکشی جمعی برای این رژیم می‌دانند.» نتانیاهو و دوستانش تصور می‌کردند که بین مقامات بیروت و حزب‌الله شکاف وجود دارد و می‌تواند از این فرصت برای ضربه زدن به مقاومت استفاده کند، اما مقامات لبنانی ثابت کردند که با وجود اختلافات سیاسی در داخل، در برابر دشمن صهیونیستی متحد هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار